Metody czyszczenia DPF - czyli jak usunąć popiół z filtra DPF

Jakie są metody czyszczenia filtrów DPF? Dowiedź się na czym polegają oraz poznaj wady i zalety każdej z nich.

metody czyszczenia dpf Filtry cząstek stałych (DPF) są obowiązkowo montowane w samochodach z silnikiem diesla. Z czasem może w nich nagromadzić się duża ilość sadzy, którą można bezpiecznie i skutecznie usunąć. Na rynku jest dostępnych wiele metod, które pozwalają na legalne i tanie usunięcie zanieczyszczeń. Na czym polegają poszczególne rozwiązania? Które z nich najskuteczniej usuwa popiół z filtra DPF?

Zapchanie filtra cząstek stałych

Jak już wspomniano, we wszystkich samochodach z silnikiem diesla, wyprodukowanych po 2010 roku obowiązkowo są montowane filtry DPF. Część ta znakomicie spełnia swoje zadanie – aż 90% sadzy ze spalin nie przedostaje się do środowiska, co pozwala zadbać o jego ochronę, ale też ograniczyć rakotwórcze działanie.

Z czasem jednak filtr może ulec zapchaniu – często dzieje się to w sytuacji, gdy auto porusza się na krótkich trasach, z niewielką prędkością - wówczas nie ma on warunków odpowiednich do przeprowadzenia automatycznego oczyszczania. Rozwiązaniem może być kilkunastominutowa jazda z dużą prędkością, choć w zaawansowanym przypadku, może ona okazać się niewystarczająca.

Filtry cząstek stałych są niezwykle popularne, stąd też w przypadku wystąpienia awarii nie ma konieczności kupowania nowej części – można skorzystać z różnych metod regeneracji filtrów DPF/FAP. Poniżej prezentujemy poszczególne rozwiązania i sposoby na usunięcie popiołu z DPF, wraz z ich krótkim opisem oraz wskazaniem wad i zalet.

Czyszczenie hydrodynamiczne

Usuwanie zanieczyszczeń z filtra metodą hydrodynamiczną polega na wykorzystaniu specjalistycznej maszyny, która wytwarza strumień wody i kieruje go wprost do wnętrza filtra. W rozwiązaniu tym są stosowane specjalistyczne środki czyszczące, które zwiększają efektywność czyszczenia.

Metoda ta jest całkowicie bezpieczna dla powłoki katalitycznej filtra, a jej skuteczność sięga 98% przepustowości. Co ważne – jako nieliczna pozwala oczyścić kanały filtra zarówno z sady, popiołów, nagaru czy tlenku ceru. Klienci doceniają ją również za szybki czas czyszczenia (około 30 minut), jak i brak konieczności wycinania wkładu ceramicznego czy wykonywania innych uszkodzeń mechanicznych.

Wysokiej jakości efekty można uzyskać przy zastosowaniu odpowiednich detergentów i nowoczesnych maszyn umożliwiających zaprogramowanie czyszczenia i dopasowanie go do stanu filtra. W przeciwnym razie – skuteczność może być nieco mniejsza. Rozwiązanie jest oferowane w dość atrakcyjnych cenach czyszczenia DPF.

Obróbka termiczna

Termiczne czyszczenie filtra DPF polega na wypalaniu sadzy w piecu indukcyjnym. Wówczas wkład ceramiczny umieszcza się w nim na około 12 godzin, co pozwala skutecznie wypalić i usunąć sadzę. Niestety, metoda ta nie usuwa pozostałych zanieczyszczeń, takich jak popiół. Dodatkowo, z uwagi na znaczną różnicę temperatur istnieje duże ryzyko uszkodzenia wkładu.

Warto wiedzieć, że metoda ta wymaga przecięcia filtra w celu wyciągnięcia wkładu, a po wyczyszczeniu konieczne jest jego spawanie.

Obróbka ultradźwiękowa

Czyszczenie DPF ultradźwiękami polega na całościowym zanurzeniu filtra w wannie z roztworem. Znajdujące się w nim ultradźwięki wytwarzają fale ciśnienia w postaci implodujących pęcherzyków, które oczyszczają powierzchnię filtrów.

Rozwiązanie to pozwala doskonale oczyścić kanały filtra, ale też nie wymaga jego rozcinania. Niestety, w przypadku bardzo zapieczonych kanałów woda z ultradźwiękami nie przedostaje się do wszystkich obszarów, stąd też ma ograniczone możliwości działania. W efekcie pozostają nieudrożnione miejsca, które wymagają przedmuchania sprężonym powietrzem.

Obróbka pneumatyczna

W przypadku pneumatycznego czyszczenia DPF, filtr jest umieszczany w specjalistycznej maszynie, w której jest on przedmuchiwany sprężonym powietrzem. W tej sytuacji każdy kanał jest adresowany indywidualnie podczas przedmuchiwania. Metoda ta jest mało inwazyjna i dodatkowo nie wymaga użycia specjalistycznych detergentów.

Ogromnym minusem opcji jest konieczność przecięcia filtra i wyciągnięcia wkładu oraz późniejszego połączenia części za pomocą spawania. Pomimo iż skuteczność sięga poziomi 70%, to jest mało skuteczna w przypadku wkładów zalanych olejem.

Wypalanie w trybie serwisowym

Wypalanie DPF w trybie serwisowym wykorzystuje komputer diagnostyczny, który uruchamia silnik i sprawia, że pracuje on na dużych obrotach. Zastosowanie bogatszej mieszanki paliwowej sprawia, że temperatura spalin ulega zwiększeniu nawet do 600 stopni, a to pozwala skutecznie wypalić sadzę.

Rozwiązanie to nie wymaga demontażu filtra, aczkolwiek jest skuteczne jedynie w pojazdach o małym przebiegu, nie przekraczającym około 50 tys. km.

Niestety – rozwiązanie ma wiele minusów. Najważniejszym z nich jest nieusuwanie popiołów – wypalana jest jedynie sadza. Ponadto, nie jest polecane właścicielom pojazdów z dużym przebiegiem, w których popioły stanowią dużą część filtra. Co więcej, wypalanie DPF w trybie serwisowym negatywnie wpływa na silnik, znacznie go obciążając, ale też wymaga wymiany oleju.

Czyszczenie chemiczne

Chemiczne czyszczenie DPF odbywa się poprzez wprowadzenie do wnętrza filtra specjalistycznych środków (detergentów), których zadaniem jest rozpuszczenie sadzy. Czyszczenie chemiczne odbywa się przy wykorzystaniu jednego preparatu, natomiast podczas spłukiwania stosuje się kolejny środek. Po wykonaniu wspomnianych czynności, konieczne jest podłączenie komputera serwisowego i uruchomienie procedury serwisowej regeneracji filtra.

Rozwiązanie to nie wymaga rozcinania filtra – aplikacja środków chemicznych odbywa się bez konieczności demontażu filtra. Niestety, w procesie tym są wypłukiwane tylko i wyłącznie najmniejsze cząstki stałe znajdujące się w kanałach dolotowych wkładu. Pomimo skutecznego oczyszczenia kanałów wylotowych, w kanałach dolotowych pozostają rozpuszczone złogi. Co ważne – pomimo braku konieczności wykonywania uszkodzeń mechanicznych, jest to wyjątkowo inwazyjny sposób na usunięcie zanieczyszczeń z filtra.

Niestety, w sytuacji, gdy pojazd jest użytkowany jedynie na krótkich dystansach, nie jest możliwe przeprowadzanie procesu wypalania sadzy, co doprowadza do zapchania filtra. W konsekwencji nieczystości zatykają światła porów, co z kolei uniemożliwia wydostanie się spalin. Wszystko to negatywnie wpływa na pracę i wydajność silnika.

PAMIĘTAJ!

Jeśli zauważyłeś pierwsze symptomy świadczące o zapchaniu filtra cząstek stałych – NIE WYCINAJ GO! Wybranie odpowiedniej metody pozwoli przywrócić mu pełną sprawność. Korzystając z naszej oferty czyszczenia filtrów DPF metodą hydrodynamiczną możesz za rozsądne pieniądze zyskać filtr o parametrach zbliżonych do fabrycznych.

Masz problem z filtrem DPF? Wypalanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Skorzystaj z czyszczenia DPF!