Wypalanie DPF

Każdy właściciel samochodu z silnikiem diesla wyprodukowanym po 2000 roku wie czym jest filtr cząstek stałych. Mianowicie - jest to obowiązkowy element, w który zostały wyposażone silniki wysokoprężne po wejściu norm spalin Euro. Jego obecność pozwala znacznie obniżyć emisję szkodliwych gazów, ale też zmniejszyć negatywny wpływ diesli na środowisko. Niestety, poza zaletami, rozwiązanie to ma również wady – zwłaszcza dla użytkowników poruszających się samochodem jedynie w obszarze miejskim, związane z osadzaniem się sadzy i cząsteczek węgla. Pomocne okazuje się wypalanie DPF. Czym jest i jak może pomóc? Czy istnieje skuteczniejsza metoda na zapchany filtr cząstek stałych?

Wypalanie filtrów DPF

Co to jest wypalanie DPF?

Wypalanie DPF jest procesem, któremu poddaje się filtr cząstek stałych DPF w trakcie eksploatacji. Zarówno konstrukcja filtra, jak i jego zastosowanie sprawiają, że w jego wnętrzu gromadzą się sadza i zanieczyszczenia zbudowane na węglu. Stąd też celem wypalania DPF jest dopalenie sadzy gromadzącej się w filtrze. Krótko mówiąc - pozbycie się jej.

Nowsze samochody z silnikiem diesla są wyposażone w filtr DPF, dzięki czemu proces zachodzi w pełni naturalnie. Jest on inicjowany przez właściwe sterowniki zamontowane w silniku, które w uzupełnieniu o czujniki w układzie wydechowym informują kierowcę o konieczności przeprowadzenia wypalenia DPF. Należy do nich zaliczyć: sondy lambda, czujnik temperatury i różnicowy czujnik ciśnienia. Uzyskanie wyższych parametrów niż dopuszczalne powoduje zapalenie kontrolki filtra DPF, a to z kolei nakazuje przeprowadzenie wypalania.

Na czym polega wypalanie DPF i jak przebiega?

Filtr cząstek stałych pozwala zatrzymać cząstki sadzy we wnętrzu, które następnie są dopalane w wysokiej temperaturze. Do wypalenia DPF niezbędne jest uzyskanie temperatury w granicach 600-700 stopni Celsjusza w przypadku filtrów “suchych” oraz 250-300 stopni Celsjusza w modelach “mokrych”. W drugim przypadku poza osiągnięciem właściwej temperatury konieczne jest również dostarczenie dodatkowej porcji paliwa do komór spalania, ale też zmiana kąta wyprzedzenia wytrysku. Sadza w kontakcie z rozżarzonym wkładem ulega zapłonowi - w tym czasie powstaje popiół, który nadal pozostaje w filtrze, aczkolwiek znacznie zmniejsza się jego objętość. Sam przebieg procesu wypalania DPF jest różny, w zależności od tego czy odbywa się aktywne, pasywne czy też wymuszone wypalanie.

W przypadku aktywnego wypalania sadzy, proces ten odbywa się podczas postoju, na biegu jałowym. Kierowca sam może zainicjować jego wystąpienie poprzez wprowadzenie silnika na wysokie obroty. Odpowiednio skonstruowana jednostka napędowa wie, że będzie zachodził proces dopalania sadzy na postoju. Po uzyskaniu przez komputer wspomnianego wezwania generuje się dotrysk paliwa, który umożliwia przeprowadzenie pozakomorowego spalania oleju napędowego. Aby jednak tego typu spalanie było skuteczne, konieczne jest osiągnięcie właściwej temperatury – nawet do 700 stopni Celsjusza. Tylko w takich warunkach sadze ulegną spaleniu – potwierdzeniem tego procesu może być pojawienie się czarnej plamy pod ujściem rury wydechowej. Pomimo, iż aktywne wypalanie DPF jest prostym procesem, który każdy kierowca może przeprowadzić sam, to należy pamiętać, że jest też ryzykowne. W samochodach, w których jest uszkodzony silnik bądź w jego obszarze występują nieszczelności dotrysk benzyny oraz spalanie pozakomorowe mogą spowodować utworzenie mieszanki oleju silnikowego z napędowym. Wystąpienie wskazanego pozbawia olej silnikowy właściwości smarnych i doprowadza do zatarcia silnika.

Kolejną metodą jest wypalanie pasywne DPF tzn. odbywające się podczas jazdy. Objawem wspomnianego jest zaświecenie się kontrolki DPF, która informuje, że w filtrze nagromadziło się zbyt wiele sadzy i trzeba ją wypalić. Niestety, wykonanie tej czynności podczas zwykłej jazdy po mieście nie jest możliwe. Pasywne dopalanie sadzy wymaga utrzymania stałej prędkości przy wysokich i równych obrotach przez około 20-30 minut. Stąd też najlepszym rozwiązaniem jest przeprowadzenie dopalania na autostradzie bądź drodze szybkiego ruchu. Warto wspomnieć, że kierowcy poruszający się na co dzień na długich dystansach dróg ekspresowych bądź autostrad zauważają najdłuższą żywotność filtrów DPF, gdyż cząsteczki węgla są na bieżąco dopalane.

Kiedy już samoistne czyszczenie filtra nie przynosi rezultatów, komputer zgłasza przepełnienie DPF. W takim przypadku pozostaje wypalanie wymuszone, które odbywa się już w serwisie. Do tego celu jest wykorzystywane zewnętrzne oprogramowanie, które wymusza na silniku wypalanie sadzy. Sam proces przebiega dokładnie tak samo, jak w przypadku wypalania aktywnego.

Dlaczego czyszczenie DPF metodą wodną jest lepsze od wypalania?

Właściciele samochodów z filtrem DPF, którzy borykają się z koniecznością przeprowadzenia regeneracji mają do wyboru dwie metody:

  • wypalanie czyli proces podobny do tego, który zachodzi w części zamontowanej w aucie, aczkolwiek odbywa się w wyższej temperaturze,
  • czyszczenie wodne. Jest to innowacyjna metoda, dużo skuteczniejsze niż wypalanie. Rdzeń DPFa jest płukany przy wykorzystaniu wody pod ciśnieniem połączonej ze specjalnymi środkami.

Decydując się na wypalanie należy pamiętać, że pomimo iż w serwisie jest usuwana większość nagromadzonej sadzy, to powstały w procesie popiół nadal pozostaje we wnętrzu. Niestety, regeneracja DPF tą metodą daje krótkotrwałe efekty, co z kolei sprawia, że już po kilku miesiącach konieczne jest poniesienie nowych kosztów. W przypadku czyszczenia wodnego jest to prawdziwe “wypranie” rdzenia filtra tj. ceramicznego wkładu. Stosowane przez naszą firmę nowoczesne maszyny pozwalają przywrócić omawiany element do stanu zbliżonego do fabrycznego.

Różnica między wspomnianymi metodami jest również w sposobie przebiegu procesu. W przypadku wypalania DPF nie musi być on nawet wyciągany z auta – pracownik podłącza go pod komputer, zmieniając jednocześnie ustawienia sterowania silnika. W efekcie zwiększa się temperatura i poprawia efektywność wypalania. O ile usuwanie nagromadzonej sadzy jest skuteczne, o tyle pojawia się problem z popiołem. Jest on odporny na wysokie temperatury, ale co gorsza – skutecznie przykleja się do ceramicznego rdzenia.I tu przewagę nad wypalaniem ma czyszczenie metodą wodną.

Wykorzystujemy nowoczesne maszyny, które wymagają wymontowania DPFa z pojazdu i umieszczenia go w urządzeniu myjącym. Dzięki możliwości ustalenia indywidualnych parametrów przez komputer i automatycznego przejścia procesu, specjalistyczny płyn dokładnie wypłukuje wszystkie zanieczyszczenia znajdujące się w rdzeniu filtra. Co istotne, usuwa nawet popioły nagromadzone w najgłębszych zakamarkach. Skuteczność czyszczenia uzyskana tą metodą oscyluje na poziomie pond 98%, co oznacza, że po regeneracji metodą wodną jakość części jest zbliżona do nowej.

Wiele osób decyduje się na wypalanie, a nie profesjonalne mycie. Kierują się bowiem ceną. Warto jednak wiedzieć, że tańsze nie oznacza lepsze. W tym przypadku nieco droższa usługa zapewnia dłuższą żywotność filtra i trwały efekt regeneracji. Wiedz, że w przypadku uszkodzenia, wymiana na nowy jest już wydatkiem rzędu nawet kilku tysięcy! Ponadto, decydując się na wypalanie trzeba je regularnie powtarzać, czyli kilkukrotnie ponosić koszty. Czyszczenie metodą wodną wykonuje się tylko raz by uzyskać długą i bezproblemową jazdę autem.

Jeśli zamiast zregenerować filtr DPF zastanawiasz się nad jego wycięciem - przestrzegamy, że metoda ta jest niezgodna z prawem! Bez DPF auto jest niesprawne technicznie, co oznacza, że nie może zostać dopuszczone do ruchu.

Chcesz skorzystać z bezpiecznego czyszczenia filtra DPF? Sprawdź, jak to wygląda krok po kroku!

Dostarczasz nam filtr!

Nie wyczyścimy filtra, jeśli nam go nie dostarczysz 😉 Zapewniamy Ci szerokie możliwości. Możesz przywieźć nam go osobiście bądź też skorzystać z pomocy firmy kurierskiej, z którą współpracujemy. Zapewniamy niską cenę przesyłki ( od 39.90 w obie strony ).

Jeśli zdecydujesz się na odwiedzenie nas, możesz skorzystać z usługi wymontowania i ponownego montażu filtra po przeprowadzeniu czyszczenia na terenie zakładu. Dzięki temu, samodzielny demontaż i montaż nie będzie Ci spędzał sen z powiek. Jest to jednak usługa dodatkowo płatna. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej - zadzwoń.

Sprawdzamy stan DPFa

Ważnym etapem jest przeprowadzenie analizy stanu DPF i dokonanie oceny jego stanu. Odbywa się to na podstawie obrazu uzyskanego z kamery endoskopowej. Co ważne - czynność ta jest rejestrowana, a na życzenie Klienta możemy udostępnić zapis.

Jeśli na tym etapie stwierdzimy, że nie jest możliwe wykonanie czyszczenia DPF – zwracamy Ci uiszczoną opłatę za usługę i odsyłamy filtr za pośrednictwem firmy kurierskiej.

Wykonujemy czyszczenie

Przechodzimy do najważniejszego kroku, czyli czyszczenia filtra. Po jego pozytywnym zakończeniu ponownie wykonujemy analizę przepustowości, a uzyskane wyniki przekazujemy Klientowi.

Czynność tę wykonujemy najczęściej w przeciągu 24 godzin od otrzymania DPF, jednak w wyjątkowych sytuacjach czas ten może się wydłużyć. W takiej sytuacji poinformujemy Cię o tym odpowiednio wcześniej.

W zależności od wybranej formy odbioru, wyczyszczony filtr DPF wraz z wydrukiem parametrów “przed” i “po” wysyłamy pod wskazany przez Ciebie adres lub też kontaktujemy się telefonicznie i przekazujemy informację o możliwości jego osobistego odbioru.

Wystarczą 3 kroki, by wyczyszczony metodą wodną filtr cząstek stałych był znów u Ciebie, a Twoje auto działało tak jak powinno! Pamiętaj - do każdej wykonanej usługi udzielamy gwarancji na wykonane czyszczenie.

Masz problem z filtrem DPF? Pomożemy Ci go rozwiązać!