Kontrolka DPF - co to jest i co oznacza, gdy się zapali?

Dowiedź się co to jest kontrolka DPF? Kiedy się zapala i co zrobić, gdy się się świeci?

kontrolka dpf Większość samochodów z silnikiem diesla jest wyposażonych w filtr cząstek stałych, którego zadaniem jest oczyszczanie spalin z sadzy. Pozwalają one na bezproblemowe przejechanie około 120-200 tys. km, w zależności od stylu jazdy, jak i miejsca użytkowania pojazdu. Stąd też, ryzyko zauważenia nieprawidłowego ich działania w pierwszych latach użytkowania auta jest niewielkie. Problemy pojawiają się w momencie osiągnięcia wysokich wartości przebiegu. Wówczas, jednym z pierwszych objawów jest zapalenie kontroli DPF. Czym jest i o czym informuje kontrolka DPF?

Co to jest kontrolka DPF?

Kontrolka filtra cząstek stałych DPF/FAP to żółty lub pomarańczowy symbol zapchanego filtra cząstek stałych, który pojawia się średnio co około 500 do 1000 kilometrów. Najczęściej zapala się podczas jazdy miejskiej. Jej pojawienie się dostarcza informacji, że konieczne jest zainterweniowanie w problemie zapchanego filtra i przeprowadzenie jego czyszczenia oraz regeneracji. Nie jest ona symbolem, który cieszy kierowców, aczkolwiek nie należy jej ignorować i możliwie jak najszybciej rozwiązać problem.

Kiedy zapala się kontrolka DPF?

Kontrolka DPF zapala się tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy różnica ciśnień środowiska przed filtrem i za jest zbyt duża. Zarówno przed, jak i za filtrem są montowane odpowiednie czujniki ciśnienia, które odpowiadają za regularne wykonywanie pomiarów. Pojawienie się różnić w wynikach definiuje właściwe zachowanie się sterownika. Oznacza to, że w momencie nagromadzenia się dużej ilości sadzy w konstrukcji filtra i zmniejszenia przepływu powietrza i jednocześnie zmniejszenia ciśnienia przed filtrem, na desce pojawia się kontrolka DPF.

Kontrolka może się zapalić nie tylko w tej sytuacji. Podczas dopalania sadzy w filtrze powstaje niepalna sadza i popiół, których usunięcie w ten sposób nie jest możliwe, a to sprawia, że kontrolka filtra cząstek stałych nadal będzie się świecić. Warto wiedzieć, że jeśli kontrolka DPF zapali się po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów od wypalania, to bezpośrednią przyczyną sytuacji jest nie sadza, ale popiół po sadzy – w takiej sytuacji należy przeprowadzić regenerację filtra DPF .

Co zrobić, gdy zapala się kontrolka DPF?

W zależności od modelu samochodu, istnieje możliwość samoczynnego wykonania aktywnego lub pasywnego czyszczenia DPF, bez korzystania z pomocy specjalistów. Sterownik co jakiś czas wysterowuje wypalanie filtra cząstek DPF, które w zależności od skali zanieczyszczenia może nie być wystarczające. W sytuacji, gdy we wnętrzu znajduje się spora ilość zanieczyszczeń, automatyczne wypalanie DPF odbywa się częściej – wówczas świeci się kontrolka wypalania DPF.

Aby raz a skutecznie usunąć błąd związany z zapchanym DPF i aby kontrolka DPF nie świeciła się, należy przeprowadzić profesjonalną regenerację filtra. Jednym ze skuteczniejszych rozwiązań jest skorzystanie z metody wodnej tj. wypłukiwania zanieczyszczeń pod wysokim ciśnieniem i przy pomocy działania odpowiednich środków chemicznych. Rozwiązanie to jest całkowicie bezpieczne i pozwala przywrócić sprawność filtra DPF na poziomie nawet 98%, bez konieczności wykonywania inwazyjnych działań jak rozcinanie obudowy czy naruszanie struktury monolitu.

Gwarantujemy profesjonalne i skuteczne czyszczenie filtra DPF wraz z przeprowadzaniem analiz przepływów przed i po wykonaniu usługi. Wszystko to w dobrej cenie – od 349 zł + 39,90 zł koszty transportu w obie strony.

Masz problem z filtrem DPF? Wypalanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Skorzystaj z czyszczenia DPF!