Jak i kiedy wymusić wypalanie DPF?

W jaki sposób można wymusić wypalanie DPF? Podczas jazdy, postoju, w trybie serwisowym

jak wymusić wypalanie DPF Filtr cząstek stałych, tzw. DPF, odpowiada za gromadzenie zanieczyszczeń i uniemożliwia im przedostanie się do atmosfery. Siłą rzeczy z czasem zbiera się ich na tyle dużo, że konieczne staje się udrożnienie zapchanego filtra cząstek stałych. To z kolei wymaga wypalenia DPF, które da się wymusić. Jak i kiedy to zrobić?

Na czym polega wypalanie filtra DPF?

Proces ten polega na wypalaniu cząstek sadzy, które osadziły się na filtrze i ograniczają jego drożność. Jego zainicjowanie jest możliwe poprzez zapewnienie dostępu porcji paliwa, która nie ulega spalaniu w jednostce napędowej, lecz jest dostarczana jako dotrysk w suwie wydechu tłoka. Ponieważ w komorze spalania temperatura jest wówczas niska, paliwo ulega spalaniu w układzie wydechowym. Następnie wystarczy utrzymywać przez dłuższy czas podwyższone obroty silnika, aby zapewnić odpowiednią temperaturę, która pozwala na zainicjowanie wypalania DPF.

Kiedy wymusić wypalanie filtra cząstek stałych?

Pierwsze pytanie brzmi: jak zorientować się, że wypalanie DPF jest w ogóle konieczne? Wskazówką jest stosowna informacja wyświetlana w formie komunikatu na desce rozdzielczej, a także obniżenie osiągów silnika. Gdy pojawi się komunikat, kierowca powinien w odpowiedni sposób doprowadzić do wypalenia zalegających w filtrze cząstek stałych zanieczyszczeń. Jak to zrobić? Istnieje kilka możliwości.

Kiedy na podstawie komunikatu wysłanego przez samochód zorientujesz się, że wymuszenie wypalania DPF jest konieczne, możesz przeprowadzić całą procedurę w trakcie jazdy lub podczas postoju. Najlepiej, gdy samochód znajduje się w ruchu, co pozwala na bezpieczne wypalenie filtra cząstek stałych. W ostateczności możesz jednak zatrzymać się gdzieś na poboczu lub parkingu i wykonać niezbędne czynności.

Jak wypalić filtr DPF na postoju?

Jeżeli decydujesz się na wypalanie DPF podczas postoju, Twoim obowiązkiem jest utrzymanie stałych, podwyższonych obrotów silnika (2500-3500 obr./min) przez kilkanaście minut. Dzięki temu jednostka napędowa będzie w stanie zapewnić odpowiednio wysoką temperaturę, która pozwoli na wypalenie filtra cząstek stałych, a tym samym usunięcie z niego zalegających zanieczyszczeń. Pamiętaj, żeby w trakcie postoju nie wymuszać wypalania DPF w pomieszczeniach zamkniętych – ze względu na wydzielające się spaliny jest to dopuszczane wyłącznie na otwartej przestrzeni.

W ostateczności wymuszenie wypalania DPF jest możliwe w trakcie postoju, jednak nie poleca się tego ze względu na podwyższone ryzyko usterki. Wynika to z faktu, że podczas jazdy napływające masy powietrza chłodzą silnik, do czego siłą rzeczy nie dochodzi w trakcie postoju samochodu. To niebezpieczeństwo nie występuje w przypadku wymuszonego wypalania filtra cząstek stałych podczas jazdy.

Jak wymusić wypalanie DPF w trakcie jazdy?

Gdy w drodze do celu auto wysyła Ci komunikat, że nadeszła pora na wypalenie zapchanego filtra DPF, świadomie wymuś ten proces, o ile warunki na to pozwalają. W tym celu konieczne jest bowiem utrzymywanie stałych, relatywnie wysokich obrotów silnika (2500-3500 obr./min) przez co najmniej kilkanaście kilometrów. Co ważne, należy starać się hamować silnikiem, w miarę możliwości zmieniając biegi jak najrzadziej. To sygnał dla auta, że może bezpiecznie przeprowadzić wypalanie DPF, pozbywając się nadmiernych zanieczyszczeń z tego ważnego podzespołu.

Wypalanie filtra cząstek stałych warto wymusić podczas dłuższej trasy, np. jadąc autostradą czy drogą szybkiego ruchu. W takich warunkach utrzymanie odpowiednio wysokich obrotów silnika przez kilkanaście minut nie stanowi większego problemu. Wymaga natomiast uważnej i odpowiedzialnej jazdy – kierowca powinien się skupić na drodze, a nie na tym, żeby prawidłowo wymusić wypalenie DPF.

wypalanie DPF podczas jazdy

Niezależnie od tego, czy wypalanie odbywa się w trakcie jazdy, czy na postoju, pamiętaj o następujących zasadach:

  • nie wyłączaj silnika – może to doprowadzić do usterki wkładu filtra,
  • utrzymuj stały przedział obrotów silnika – 2500-3500 obr./min,
  • w miarę możliwości podczas jazdy hamuj silnikiem,
  • decydując się na wymuszenie wypalania podczas postoju, nie rób tego w zamkniętych pomieszczeniach – procedurę należy przeprowadzić wyłącznie na otwartej przestrzeni.

Na czym polega wypalanie DPF w trybie serwisowym?

Nie zawsze istnieje możliwość wymuszonego wypalania filtra cząstek stałych. Niekiedy brakuje na to czasu, innym razem trzeba przerwać procedurę w trakcie jej trwania. W takiej sytuacji można zdecydować się na wypalanie DPF w trybie serwisowym, które polega na podpięciu komputera pokładowego do specjalnego oprogramowania. Pozwala ono nie tylko na usunięcie nadmiernych zanieczyszczeń z filtra cząstek stałych, ale również na przeprowadzenie diagnostyki podzespołu. W przypadku, gdy wypalanie w trybie serwisowym będzie jednak niemożliwe, jedynym rozwiązaniem pozostaje regeneracja bądź wymiana DPF.

Jak często należy wypalać filtr cząstek stałych?

Zaleca się, żeby robić to nie wcześniej niż po przejechaniu 300 km i nie później niż po pokonaniu 1000 km od ostatniego wypalania. Częstotliwość zależy od stylu jazdy i modelu auta.

Jeżeli wypalanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów lub komputer sygnalizuje konieczność jego wykonania zbyt często, to zapewne zapchanie filtra jest spowodowane nie sadzą a popiołem. Tego ostatniego nie można usunąć poprzez wypalanie. Warto wtedy zdecydować się na wodne czyszczenie DPF, które usuwa z filtrów 98% zanieczyszczeń.

Masz problem z filtrem DPF? Wypalanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Skorzystaj z czyszczenia DPF!