Usuwanie DPF - czy warto wycinać filtr cząstek stałych?

Masz problem z zapchanym DPF/FAP? Dowiedź się jak go rozwiązać legalnie i skutecznie!

usuwanie i wycinanie DPF Filtr cząstek stałych, zwany potocznie DPF pozwala osiągnąć poziom emisji spalin w wartości dopuszczonej przez normy Euro. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, element ten musi się znaleźć w każdym samochodzie z silnikiem diesla. Dla wielu kierowców jest to ogromny problem – zwłaszcza dla tych, którzy zdecydowali się na jego usunięcie. Dlaczego nie warto usuwać DPFa oraz jakie konsekwencje grożą właścicielowi? Sprawdź, w poniższym wpisie!

Czy usunięcie DPF jest legalne?

Już na wstępie pragniemy zwrócić uwagę na najbardziej problematyczną kwestię w zakresie filtrów DPF – mianowicie przepisy prawne. Należy jasno zaznaczyć, że usunięcie filtra DPF jest nielegalne ! Proceder ten niestety jest popularną praktyką z powodu niedoprecyzowanych przepisów i znikomej wykrywalności jego braku obecności.

Jak już wspomniano, głównym problemem są obowiązujące przepisy. Nie zabraniają one usunięcia filtra DPF – to właśnie powód, dzięki któremu w warsztatach samochodowych bez większych starań można go wyciąć. Nielegalne, czyli niezgodne z obowiązującym prawem jest jednak wyjechanie autem bez DPFa na ulicę . Kierującemu pojazdem w takim stanie technicznym grozi nie tylko mandat, ale też zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.

I tu pojawia się kolejny problem – sprawdzenie, czy filtr znajduje się w samochodzie jest trudne. Wymaga to skontrolowania rury wydechowej, a niestety czynności tej nie wykonuje się podczas zwykłej kontroli drogowej. Warto również zaznaczyć, że wiele krajów Unii Europejskiej dysponuje specjalnymi przyrządami, które ułatwiają wykrycie braku filtra DPF. W Polsce nie jest to jeszcze praktykowane, jednak wprowadzenie takich metod jest to tylko kwestią czasu.

Jaka jest cena usunięcia DPF?

Wielu kierowców pojazdów z silnikiem diesla decyduje się na usunięcie filtra DPF, gdyż uważa, że zakup nowego jest drogi. Rzeczywiście – konstrukcja, użyte metale szlachetne oraz konieczność zapewnienia odpowiedniej skuteczności przy rozsądnej żywotności sprawiają, że ceny filtrów DPF potrafią przyprawić o zawrót głowy. Co więcej, w większości przypadków są one dopasowane do konkretnego modelu i marki auta. Oznacza to, że każdy musi być wyposażony w dedykowany filtr i nie ma możliwości zakupu tańszego.

Decydując się na usunięcie DPF, należy liczyć się z pojawieniem problemów, które wymagają poniesienia dodatkowych kosztów. Najczęściej konieczne jest przeprogramowanie sterownika silnika. Ostatnie oznacza instalację zewnętrznego emulatora DPF, dzięki któremu sterownik „zapomni” o jego braku w układzie wydechowym. Niestety – zakup tych części jest równie drogi. Konieczne jest też wgranie nowych map dla wtryskiwaczy, co pociąga za sobą kolejne środki. O ile samo wycięcie może kosztować w granicach 500 złotych, o tyle w połączeniu z dodatkowymi usługami całość może sięgać sporo ponad 1000 zł. Co gorsza – właściciel nie tylko nie zaoszczędzi, ale też stanie się trucicielem środowiska i ryzykuje wykluczeniem pojazdu z ruchu.

Dlaczego kierowcy decydują się na wycięcie DPFa?

Wielu właścicieli samochodów z silnikiem diesla porusza się jedynie na krótkich trasach. Niestety jazda w takich warunkach nie umożliwia skuteczne wypalanie filtrów DPF, co z kolei sprawia, że trujące cząsteczki sadzy osadzają się w jego wnętrzu. Decydując się na zakup diesla, należy pamiętać, że są one przeznaczone do zmiennych warunków jazdy i głównie długich dystansów. W przypadku pojawienia się pierwszych objawów zapchania DPF jedynym ratunkiem jest regeneracja części.

I to właśnie moment, w którym kierowcy chcą wyciąć filtr DPF. Niestety pozbycie się niechcianego elementu nie będzie dobrym rozwiązaniem, gdyż najczęściej pojawi się problem ze wspomnianą już awarią jednostki i koniecznością modyfikacji ustawień, czyli poniesienia nowych kosztów. Problem pojawi się także po sprzedaży takiego auta. Kiedy nabywca zorientuje się, że filtr został wycięty, może domagać się zwrotu pieniędzy lub zgłosić sprawę do odpowiednich służb. Co więc zrobić?

Wodne czyszczenie DPF – legalne rozwiązanie problemu

Zautomatyzowane czyszczenie filtrów DPF metodą hydrodynamiczną pozwala przywrócić go do pełnej sprawności. Co więcej, wszelkie zanieczyszczenia takie jak sadza, popiół oraz cząstki PM10 i inne są usuwane na poziomie 99%. Rozwiązanie to nie tylko nie wpływa negatywnie na silnik i układ wydechowy, ale dodatkowo nie ingeruje pod względem mechanicznym w strukturę DPFa.

Klienci korzystający z tej opcji doceniają wysokie efekty, brak obaw o utratę dowodu rejestracyjnego, ale też niskie koszty!
Sprawny DPF oferuje czyszczenie filtrów DPF w bardzo atrakcyjnej cenie !

Warto dodać, że metoda hydrodynamiczna zapewnia trwałe efekty, dzięki czemu problem znika na długie miesiące.

Jakie zmiany w przepisach dotyczące DPF są planowane w 2020 roku?

Zgodnie z zapowiedziami sekretarza stanu w resorcie infrastruktury, wkrótce zostanie przedstawiony projekt zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym. Będzie on obejmował też kary i bardziej restrykcyjne zasady przeprowadzania przeglądów technicznych. Zgodnie z zapowiedziami reforma będzie obejmować:

  • wprowadzenie nowych metod badawczych wykorzystywanych w trakcie badania technicznego pojazdu,
  • kary dla właścicieli aut i warsztatów podejmujących się ich usunięcia,
  • kary za dopuszczenie do ruchu pojazdów, które nie spełniają norm technicznych m.in. w zakresie bezpieczeństwa dla środowiska.

Zgodnie z przepisami, każdy pojazd wyposażony w silnik wysokoprężny ma sprawdzane tzw. zadymienie, czyli zawartość sadzy w emitowanych spalinach. Zaostrzenie aktualnej dopuszczalnej wartości pozwoliłoby efektywnie zweryfikować pojazdy, w których filtr cząstek stałych został wycięty. Regulacje te dotyczą aut spełniających wymagania norm Euro 5 i Euro 6.

Dodatkowo diagnosta miałby możliwość wpięcia się w system diagnostyki pokładowej pojazdu w celu potwierdzenia wycięcia filtra. W sytuacji stwierdzenia usunięcia filtra badany pojazd nie uzyska pozytywnego wyniku badania technicznego, a tym samym nie zostanie dopuszczony do ruchu drogowego. Co więcej, uzyskanie pozytywnego wyniku będzie wymagało od kierowcy doposażenia pojazdu w brakującą część.

Usuwanie zapchanego filtra DPF, aby go później znów montować? Bez sensu... skoro na rynku dostępne są już skuteczne i atrakcyjne cenowo usługi czyszczenia filtrów cząstek stałych.

Masz problem z filtrem DPF? Nie wycinaj go – skorzystaj z metody wodnego czyszczenia! Zaoszczędź nerwy, stres i pieniądze!