Objawy zapchanego filtra DPF

Jakie są objawy zapchanego filtra DPF. Czy warto jeździć z zapchanym filtrem cząstek stałych DPF/FAP?

jak wymusić wypalanie DPF Właściciele samochodów wyposażonych w silnik diesla, najczęściej obawiają się usterki filtra cząstek stałych, którą najczęściej jest zapchanie DPF. W wielu modelach pojazdów na tablicy rozdzielczej znajduje się kontrolka DPF, która po zaświeceniu informuje, że w filtrze znalazło się za dużo sady i popiołów. Nie w każdym pojeździe jednak taka kontrolka jest, a dodatkowo część osób obawia się, że może ona nie działać prawidłowo. W poniższym wpisie znajdziesz najważniejsze informacje oraz typowe objawy niedrożnego filtra.

Jakie są objawy zapchanego DPF?

Chcąc ułatwić właścicielom samochodów rozpoznanie objawów zapchanego filtra DPF, przygotowaliśmy krótki poradnik, który pozwoli w łatwy sposób rozpoznać pierwsze symptomy, a tym samym uchronić właściciela przed koniecznością poniesienia wysokich kosztów.

Jeśli jesteś posiadaczem samochodu wyposażonego w silnik diesla, powinieneś zwracać uwagę na to, jak pracuje silnik. Jeśli zauważasz spadki w osiągach, być może ilość osadów w filtrze DPF podwyższyła się. Dawno nie pokonywałeś dłuższej trasy? Rozważ kilkunastominutową szybką jazdę bez zmiany biegów, z utrzymaniem jednakowej prędkości.

Kolejną oznaką jest nieuzasadnione zwiększanie obrotów silnika – pojawia się ono w sytuacji, gdy silnik otrzymuje błędne sygnały wysyłane przez filtr DPF.

Wśród częstych objawów można zauważyć również przechodzenie silnika w tryb awaryjny czy też niezwykle szybkie zatarcie go, w wyniku utracenia przez olej silnikowy właściwości smarnych.

Ważnymi symptomami jest także utrata mocy oraz pojawienie się w sterowniku błędów P2463 lub P2002. Przytoczone kody wskazują na zbyt duże nagromadzenie osadów bądź za małą skuteczność filtra DPF, który podczas zapchania nie przepuszcza w optymalny sposób filtratu.

Dlaczego nie warto jeździć z zapchanym DPF?

Skutki jazdy samochodem z zapchanym DPF-em mogą zakończyć się nie tylko pogorszeniem komfortu jazdy, ale też koniecznością poniesienia dużych wydatków. W najgorszych sytuacjach nie jest możliwe uruchomienie silnika. Skąd takie konsekwencje?

Do głównych objawów pojawienia się problemu zapchanego filtra cząstek stałych można zaliczyć obniżenie osiągów silnika, problemy z utrzymaniem mocy, nagłe wzrosty mocy silnika czy też przechodzenie napędu w tryb awaryjny. W sytuacji, gdy filtr DPF jest przepełniony, sterownik silnika będzie zbyt często inicjował procedurę wypalania. Wiąże się to z podawaniem zwiększonej ilości paliwa. Wówczas olej napędowy przedostaje się do oleju silnikowego, przez co zmniejsza jego zdolności smarne. Taka sytuacja może prowadzić do zatarcia silnika.

Stąd też, jeśli masz podejrzenie, że filtr DPF w Twoim samochodzie jest zapchany – nie bagatelizuj problemu, a skorzystaj z usługi hydrodynamicznego czyszczenia DPF. Co więcej, nie warto rozważać usunięcia filtra – grozi to nie tylko sporymi kosztami związanymi z nałożonymi karami, ale też pojawienie się innych problemów związanych z funkcjonowaniem pojazdu.

Jak rozpoznać wypalanie się DPF?

W większości pojazdów filtr oczyszcza się samoczynnie co 300-800 km podczas ruchu miejskiego i najpóźniej co 1500 km w przypadku jazdy w trasie. Podczas szybkiej jazdy autostradą proces ten przebiega niemal niezauważalnie. Na komputerze pokładowym można zauważyć chwilowy wzrost zużycia paliwa o kilka litrów na sto kilometrów. Nieco inaczej sytuacja wygląda podczas wypalania DPF w mieście. W takiej sytuacji obroty biegu jałowego mogą się zwiększyć nawet o 400 obr./min., a zużycie paliwa na postoju może skakać od 0,7-0,9 l/h do 1,5-2,0 l/h.

W przypadku pojazdów wyposażonych we wskaźnik ciśnienia doładowania można zaobserwować jego przyrost. Część kierowców zwraca również uwagę, że podczas wypalania jest wyczuwalny intensywny zapach spalin na postoju, a podczas dodawania gazu wyczuwalne jest charakterystyczne szarpanie.

Należy pamiętać, że podczas wypalania DPF nie należy wyłączać silnika, gdyż przerwie to proces.

Dlaczego tak ważne jest prawidłowe działanie filtra DPF?

DPF, czyli filtr cząstek stałych odpowiada za mechaniczne oczyszczanie spalin poprzez zatrzymanie przedostających się do jego wnętrza zanieczyszczeń. Podczas spalania oleju napędowego w mieszance spalin unoszą się zarówno pyły węgla, cząsteczki metali oraz różnego rodzaju substancje toksyczne, jak i rakotwórcze, które negatywnie wpływają na organizm człowieka.

jazda z zapchanym DPF

Pojazdy wyposażone w filtr cząstek stałych gwarantują skuteczność w zatrzymaniu szkodliwych cząsteczek. Dodatkowo, w jego obszarze przebiega proces oczyszczania mechanicznego, który jest wspomagany oczyszczaniem chemicznym przeprowadzanym przez katalizator pojazdu.

Niestety, w sytuacji, gdy pojazd jest użytkowany jedynie na krótkich dystansach, nie jest możliwe przeprowadzanie procesu wypalania sadzy, co doprowadza do zapchania filtra. W konsekwencji nieczystości zatykają światła porów, co z kolei uniemożliwia wydostanie się spalin. Wszystko to negatywnie wpływa na pracę i wydajność silnika.

Czy jest możliwe sprawdzenie stanu filtra?

Istnieje możliwość sprawdzenia stanu filtra cząstek stałych DPF/FAP, jednak wymaga to użycia komputera diagnostycznego. Na podstawie różnicy ciśnień spalin osiąganych przed i za filtrem określany jest stopień jego napełnienia.

Część pojazdów jest wyposażona we wskaźnik napełnienia filtra DPF, jednak w większości przypadków znajdują się jedynie kontrolki informujące o osiągnięciu napełnienia filtra na poziomie 80%. W takiej sytuacji jedynie natychmiastowe wybranie się w dłuższą trasę pozwala przeczyścić filtr.

Co równie ważne – w dłuższym przedziale czasu filtr DPF przypomina baterię telefonu. Wyeksploatowany dużo szybciej się napełnia, ale też znacznie krócej trwa proces usuwania nieczystości. Problem ten wynika z utraty pierwotnej pojemności, tj. we wnętrzu gromadzi się nie tylko sadza, ale też popioły, których nie można wypalić. Im większa zawartość popiołów, tym mniej miejsca pozostaje dla sadzy.

Wybierz czyszczenie, a nie usuwanie DPF

Coraz większa liczba kierowców decyduje się na czyszczenie i regenerację, a nie usunięcie filtra DPF. Wynika to ze zmian wprowadzonych w obowiązującym prawie, które zakładają nałożenie kary w przypadku wykrycia braku omawianej części. Co więcej, jej brak może utrudnić uzyskanie pozytywnego wyniku badania technicznego. Warto pamiętać, że czyszczenie filtrów DPF nie jest usługą drogą – proponujemy kompleksową pomoc już od 349 zł + koszty transportu w obie strony od 19,90 zł.

Masz problem z filtrem DPF? Wypalanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Skorzystaj z czyszczenia DPF!