Dlaczego filtr DPF się zapycha? Przyczyny zapchanego filtra DPF

Jakie są najczęstsze powody problemów z filtrem cząstek stałych DPF/FAP? Poznaj przyczyny zapchanego filtra DPF.

powody zapchanego dpf


Filtr DPF to jedna z tych części, która wśród właścicieli samochodów wyposażonych w silnik diesla, wzbudza wiele kontrowersji. Najwięcej kontrowersji wśród kierowców wzbudza problem związany z zapchanie filtra. Sytuacja ta jest o tyle niekomfortowa, gdyż wymaga poniesienia mniejszych lub większych wydatków. Dlaczego część ta ulega zapchaniu? I jakie są przyczyny wystąpienia problemu?

Jakie są przyczyny zapchania filtra DPF?

Już na samym początku warto wyjaśniać, że zapchanie filtra DPF jest całkowicie naturalnym, wręcz zaplanowanym efektem. Efekt ten wynika z zasady działania filtra – jego zadaniem jest gromadzenie cząstek stałych i wychwytywanie ich ze spalin. Pojawienie się we wnętrzu DPFa ich zbyt dużej ilości sprawia, że komputer pokładowy samochodu samodzielnie inicjuje proces ich wypalania. Wówczas, zgromadzone zanieczyszczenia i sadza zostają wypalone. Problemem jest popiół, który nie jest wydalany z filtra. Stopniowe zwiększanie jego ilości prowadzi do zapchania. Niestety – problemowi temu nie można do końca zapobiec.

Właściciele pojazdów z silnikiem diesla mogą jedynie spowolnić i odwlec moment, w którym filtr ostatecznie się zapcha. Pomocne w tym celu jest stosowanie specjalistycznych, niskopopiołowych olejów silnikowych.

Co jeszcze może być przyczyną zatkania filtra DPF?

Poza wspomnianymi wyżej przyczynami zapchania filtra DPF należy zaznaczyć również, że problem ten może wystąpić na skutek awarii lub niewłaściwej pracy układu. Sytuacja ta wynika z faktu, iż występują zakłócenia w wypalaniu sadzy bądź jedynie częściowego jej usuwania. Wówczas do zapchania części dochodzi znacznie szybciej niż w przypadku właściwego jej działania.

Objawami wspomnianego nieprawidłowego działania pracy układu filtra cząstek stałych są niemalże identyczne jak w przypadku zapchania filtra. Jedyną różnicą jest stopniowe spadanie mocy silnika. Po tym jednym objawie trudno jednak stwierdzić, że problem ten dotyczy właśnie DPF – objaw ten może być efektem wystąpienia awarii kilku innych części, w efekcie czego konieczne jest przeprowadzenie skomplikowanej diagnostyki.

W sytuacji, gdy dojdzie do przedwczesnego zapchania filtra DPF, warto postawić na przeprowadzenie dokładnej diagnostyki, która pozwoli znaleźć przyczynę problemu. Ważne jest również przeprowadzenie wymiany oleju silnikowego.

Skąd wiadomo, że filtr DPF się zapchał?

O zapchanym filtrze DPF informuje komputer pokładowy za pomocą odpowiedniej kontroli na tablicy rozdzielczej. W zależności od modelu samochodu może on przejść w tryb awaryjny, a w przypadku podpięcia pod sterownik ukażą się błędy P2463 lub P2002. W przypadku wystąpienia takiej sytuacji nie należy panikować – kierowca może zdecydować się na czyszczenie filtra DPF bądź jego całkowitą wymianę na nowy.

Masz problem z filtrem DPF? Wypalanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Skorzystaj z czyszczenia DPF!