Jak wyczyścić DPF? Domowe sposoby czyszczenia filtrów cząstek stałych

Poniżej zaprezentujemy domowe sposoby na zapchany DPF: czyszczenie myjką ciśnieniową typu karcher, płynem do kominków, dimerem i kretem

jak wyczyścić dpf

Co to jest DPF i dlaczego się zapycha?

Filtr cząstek stałych DPF jest montowany w układach wydechowych silników diesla i od niedawna benzynowych. Ma on za zadanie obniżać emisję do atmosfery zanieczyszczeń, co w efekcie prowadzi do zmniejszenia smogu. W zależności od producenta pojazdu oraz paliwa zasilającego silnik, może nosić nazwę:

  • GPF (filtr cząstek stałych do silników benzynowych)
  • FAP ( mokry filtr cząstek stałych - pracuje z użyciem dodatkowych preparatów chemicznych )
  • DPF ( pracują bez użycia dodatkowych preparatów chemicznych )

Filtr cząstek stałych DPF jest zbudowany z materiałów ceramicznych i metalowych. Spaliny, które wędrują przez kanaliki oczyszczane są z sadzy, tlenku węgla oraz niecałkowicie spalonych składników oleju napędowego. Filtry DPF nie wymagają ingerencji kierowcy, aż do momentu jego przepełnienia - wtedy na tablicy rozdzielczej zaświeci się kontrolka.

Jeżeli filtr cząstek stałych ulegnie zapchaniu na skutek osadzenia w nim sadzy i innych zanieczyszczeń, wówczas spaliny mają utrudniony wylot - co skutkuje błędami komputera. Przebieg po jakim to następuje zapchanie DPF zależy od wielu czynników np.:

  • jakości tankowanego paliwa
  • używanego oleju silnikowego
  • warunków drogowych
  • stanu innych podzespołów ( głównie turbiny i wtryskiwaczy )

Warto tu nadmienić, iż niesprawne wtryskiwacze prowadzą do zapchania filtra DPF w bardzo krótkim czasie.

Kiedy już filtr osiągnie stan, który mocno utrudnia dalsze użytkowanie samochodu, wielu kierowców próbuje na własną rękę przywrócić odpowiednią przepustowość DPF - niestety z różnym skutkiem... Poniżej zaprezentujemy najpopularniejsze domowe sposoby czyszczenia filtrów DPF.

Czyszczenie DPF myjką ciśnieniową typu karcher

To chyba najpopularniejszy domowy sposób na czyszczenie DPF. Polega na wypełnieniu filtra chemią i płukaniu z obu stron za pomocą myjki ciśnieniowej. Części kierowców udaje się ten zabieg, ale wiele jest też nieudanych prób. Warto wiedzieć, że skierowanie silnego, punktowego strumienia wody może skutkować uszkodzeniem struktury DPF. Często pojawia się też problem, że nie wszystkie zanieczyszczenia udaje się usunąć. W połączeniu z brakiem odpowiednich warunków do wysuszenia filtra, sadza i popiół tworzą gęstą papkę, która powoduje jeszcze niższą przepustowość DPF niż przed zabiegiem.

Dobra wiadomość jest taka, że większość trafiających do nas filtrów udaje się zregenerować. Zwykle wymaga to uprzedniego wypłukania chemii, którą filtr był czyszczony, wydłużenia impulsu sprężonego powietrza oraz przeprowadzenia dodatkowych cyklów czyszczenia.

Czyszczenie DPF płynem do kominków / dimerem

Zabieg polega na zalaniu filtra roztworem płynu lub dimera i pozostawieniu na pewnien czas. Kiedy filtr już odmięknie kierowca płuka go strumieniem wody. Wadami takiego rozwiązania są:

  • niska skuteczność
  • silna chemia zmienia właściwości filtra - może się okazać, że filtr nie będzie spełniał już swojej roli
  • jeżeli DPF wyschnie, a w jego wnętrzu nadal pozostaną zanieczyszczenia - może się okazać, że filtr jest do wymiany

Dość często trafiają do nas filtry cząstek stałych po nieudanym zabiegu mycia dimerem. Niestety, aby wyczyścić taki filtr, trzeba go wcześniej dokładnie wypłukać z wcześniej użytej chemii - co znacznie podnosi koszt usługi. Gdybyśmy od razu umieścili takie DPF w maszynie do wodnej regeneracji DPF efekty byłyby jak na poniższym foto:

czyszczenie DPF dimerem

Czyszczenie DPF kretem i wrzącą wodą

To chyba najbardziej niepolecany domowy sposób jak wyczyścić DPF. O ile filtry po nieudanych próbach czyszczenie wymienionych w poprzednich punktach udaje się uratować, po eksperymentach z kretem szanse są bardzo małe. Filtry, które do tej pory do nas trafiły były tzw. "zabetonowane" i wszystkie próby ich udrożnienia zakończyły się niepowodzeniem.

Czyszczenie DPF płynami bez demontażu filtra

Ten sposób ma niewątpliwą zaletę jaką jest bezpieczeństwo dla filtra. Polega on na aplikacji preparatu do wnetrza DPF. Wadą tego rozwiązania jest brak usunięcia popiołu z DPF. Sposób w wielu przypadkach powoduje zniknięcie błędu związanych z filtrem. Jednak problem po dość krótkim czasie powraca. W naszym przekonaniu najskuteczniejszym i bezpieczenym sposobem czyszczenia DPF pozostaje metoda wodna.

Masz problem z filtrem DPF? Pomożemy Ci go rozwiązać!